A napokban a kezembe akadt nagyapám
gyerekkori osztályképe. Majdnem bélyegnagyságú megsárgult kép, rajta
nyolcvan elálló fülű, gömbölyű fejű, mezítlábas gyerek szépen sorokba
rendezve, az első sor közepén pedig a tanító bácsi, akit nemes
egyszerűséggel és nagy tisztelettel csak Mesternek neveztek. Meg is
érdemelte a megbecsülést, hiszen igen tetemes létszámú osztályban
tanított egyszerre több évfolyamot is. Nemcsak írni és olvasni, de
bevezette őket a számok világába, a történelem eseményeibe, a mindennapi
élet rejtelmeibe, a hit és erkölcs kérdéseibe, hogy fegyelmezett,
dolgos, okos és tisztelettudó felnőttekké váljanak. Csaknem száz éve
így nézett ki egy elemi iskolai osztály szülővárosomban, Gútán és
gondolom másutt is.
Aztán történt egy s más. Trianon. Világháború. Konfiskálás. Államosítás. Benesi dekrétumok. Kitelepítések. Betelepítés. Reszlovakizáció. Pártpolitika. Ötéves tervek. Szocialista internacionalizmus. Titkosrendőrség. A déli színmagyar községek mellett szlovák települések is kialakultak. Emeletes házak épültek. Új utcasorok nyíltak. Megváltozott a községek arculata. Még a nevük is. Maga a történelem is megváltozott. És talán az emberek is kissé. A nemzetből háborús bűnös, a nemzetiségből kisebbség lett a saját hazájában.
Ma a szlovákiai magyar pedagógusok munkaköre már nem csak abból áll, hogy a fiatalságot vezetgesse a tanítás, tanulás, nevelés és a példamutatás eszközeivel, hanem az is, hogy BEVEZESSE a magyar iskolába a magyar fiatalokat. A szlovák politika mai mesterei ugyanis mogyorófa pálcájukat sűrűn suhogtatva az ijedősebb nebulókat gyakran a saját iskoláikba terelgetik. Van, aki félelemből választ a gyermekének szlovák iskolát, más a könnyebb érvényesülés reményében, tudatlanságból vagy közönyből. Sok a vegyes házasság is.
Mi kell hozzá, hogy a demográfiai mutatók ellenére a nemzetiségi aránynak megfelelően megteljenek a felvidéki magyar iskolapadok? Apró gesztusok, személyes megkeresés, figyelemfelkeltés, beiratkozási program, ösztöndíjak, reklámok és sok-sok munka. Biztos vagyok benne, hogy az iskoláink nemcsak felveszik a versenyt a többségi nemzet oktatási intézményeivel, hanem többletet is adnak. Tudást, nagyobb lehetőségeket, öntudatot és szívet. Van azonban, amikor ez sem elég. Nagy falvakban is mind gyakoribb probléma a gyermekvállalási kedv lanyhulása. Ha nem születik gyerek, akkor a diáklétszám alapján támogatott iskola nem tudja fenntartani magát és idővel megszűnik. Akárcsak a szlovák iskolába járó fiatalok identitástudata. A szórványvidéken, a Nyitra-környéki magyar falvakban a legégetőbb a helyzet. Állhatatos küzdelmük ellenére is úgy tűnik, lassan feloldódnak a többségi nemzetben...
Aztán történt egy s más. Trianon. Világháború. Konfiskálás. Államosítás. Benesi dekrétumok. Kitelepítések. Betelepítés. Reszlovakizáció. Pártpolitika. Ötéves tervek. Szocialista internacionalizmus. Titkosrendőrség. A déli színmagyar községek mellett szlovák települések is kialakultak. Emeletes házak épültek. Új utcasorok nyíltak. Megváltozott a községek arculata. Még a nevük is. Maga a történelem is megváltozott. És talán az emberek is kissé. A nemzetből háborús bűnös, a nemzetiségből kisebbség lett a saját hazájában.
Ma a szlovákiai magyar pedagógusok munkaköre már nem csak abból áll, hogy a fiatalságot vezetgesse a tanítás, tanulás, nevelés és a példamutatás eszközeivel, hanem az is, hogy BEVEZESSE a magyar iskolába a magyar fiatalokat. A szlovák politika mai mesterei ugyanis mogyorófa pálcájukat sűrűn suhogtatva az ijedősebb nebulókat gyakran a saját iskoláikba terelgetik. Van, aki félelemből választ a gyermekének szlovák iskolát, más a könnyebb érvényesülés reményében, tudatlanságból vagy közönyből. Sok a vegyes házasság is.
Mi kell hozzá, hogy a demográfiai mutatók ellenére a nemzetiségi aránynak megfelelően megteljenek a felvidéki magyar iskolapadok? Apró gesztusok, személyes megkeresés, figyelemfelkeltés, beiratkozási program, ösztöndíjak, reklámok és sok-sok munka. Biztos vagyok benne, hogy az iskoláink nemcsak felveszik a versenyt a többségi nemzet oktatási intézményeivel, hanem többletet is adnak. Tudást, nagyobb lehetőségeket, öntudatot és szívet. Van azonban, amikor ez sem elég. Nagy falvakban is mind gyakoribb probléma a gyermekvállalási kedv lanyhulása. Ha nem születik gyerek, akkor a diáklétszám alapján támogatott iskola nem tudja fenntartani magát és idővel megszűnik. Akárcsak a szlovák iskolába járó fiatalok identitástudata. A szórványvidéken, a Nyitra-környéki magyar falvakban a legégetőbb a helyzet. Állhatatos küzdelmük ellenére is úgy tűnik, lassan feloldódnak a többségi nemzetben...
Változnak
az idők. A mai osztálytermek tágasabbak, világosabbak, mint nagyapám
hajdani oskolája. A mai szlovákiai magyar iskolák tablói is nagyobbak,
mint a hajdani megsárgult osztálykép. Szinte ragyognak az élénk színek,
profi a kidolgozás, de valami mégis hiányzik róla. A gyerek. S talán a
Mester is. A történelem ura, a magyarok Istene, akihez fohászkodunk
nemzeti imánkban. Aki irányítja a lépteinket, aki reményt, segítő kezet
és vigaszt nyújt, s időnként a legelesettebb közösséget is olyan sugárzó
és lendületes vezetővel, kiemelkedő tehetségű, tiszta erkölcsű
személyiséggel ajándékozza meg, mint például Esterházy János gróf volt.
A
katedra jól látható hely. Fürkésző szemek lesik állandóan, hogyan
állunk helyt viharos időkben, anyanyelvünket és kultúránkat támadó
környezetben. Példát kell mutatnunk, s nemzetünk napszámosaként a
Jóisten segítségével minden egyes gyerekért le kell hajolnunk. A magyar
iskola ugyanis felvidéki közösségünk megmaradásának záloga. Isten
segítsen minket ebbéli törekvéseinkben!
(Az Esterházy János Emlékünnepségen, 2010. március 7-én, Budapesten elhangzott beszédem szerkesztett változata)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése